Wanneer je je woning (opnieuw) wilt inrichten, kun je tegenwoordig in iedere uithoek inspiratie vinden. Zo bestaan er veel woonblogs en -magazines. Voor een werkomgeving is dit vaak lastiger. Natuurlijk kun je de nieuwste woontrends toepassen op jouw kantoor, maar toch komt er bij goede kantoorinrichting wel meer kijken. Dus, wil jij je werkomgeving leuk (her)inrichten, maar weet je niet goed waar te beginnen? Wij hebben een aantal tips en tricks voor je de beste uitgangspunten voor je op een rijtje gezet.
Efficiëntie
Je kantoor is er per definitie om je werk te doen natuurlijk. Daarom is dat ook het eerste doel achter de inrichting van je kantoor. Een goede indeling zorgt ervoor dat jij en je collega's goed en efficiënt kunnen werken. Denk dus van te voren goed na over hoe je het ingericht zou willen hebben. Welke spullen heb je (nodig) en waar kun je deze het beste plaatsen? Gebruik hiervoor een plattegrond op schaal, waardoor je niet ineens een veel te groot bureau voor de ruimte hebt.
Indruk en sfeer
Daarnaast is het belangrijk welke indruk jouw werkomgeving geeft en welke sfeer je wil laten voelen. Zeker wanneer je regelmatig klanten en partners ontvangt, is dit van groot belang. Hoe moeten zij zich voelen als zij het kantoor binnenstappen? Hiernaast is het net zo belangrijk hoe de werknemers zelf zich voelen in de kantoorruimte. Niet alleen moet de ruimte groot genoeg zijn voor iedereen, maar ook moet de inrichting inspirerend en motiverend zijn. Zorg ervoor dat collega's fijn met elkaar kunnen communiceren en met elkaar kunnen samenwerken. Let erop dat je niet zit 'opgesloten' op je kantoor en maak er een leefomgeving van. Zorg voor plantjes, afleiding en mogelijkheden om even op te staan van het bureau. Waar word je zelf blij van?
De juiste accessoires
Het kiezen van juiste accessoires voor een kantoorruimte kan lastig zijn. Soms is dit onderdeel een ondergeschoven kindje, omdat het 'maar' om het kantoor gaat. Toch doen leuke accessoires meer dan je denkt. Op deze manier geef je de ruimte een persoonlijke look en feel. Het straalt hiernaast gezelligheid uit en dan zorgt voor een beter gevoel en sfeer onderling. Houd wel in de gaten dat het geen te drukke bedoeling wordt, wat de efficiëntie kan laten afnemen. Te veel accessoires en rommeltjes kan te veel afleiden.
Opberg- en kastruimte
Zorg te allen tijde voor voor voldoende opbergruimte. Zorg er bijvoorbeeld voor dat iedereen een laatje of kastje onder het bureau heeft. Een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd gevoel in het hoofd. Wanneer de papieren en rommeltjes over het bureau slingen zorgt dit niet alleen voor afleiding, maar vergroot dit ook de kans dat je iets kwijt raakt. Daarnaast staat het natuurlijk erg rommelig als er iemand op bezoek komt.
Lastig? Niet voor een kantoorspecialist
Weet je alsnog niet goed waar je moet beginnen óf heb je de tijd niet om hier zelf mee aan de slag te gaan? In dat geval kun je het beste gebruik maken van een kantoorspecialist. Zij nemen je kantoor van A tot Z onder handen en houden rekening met alle bovengenoemde punten. Zelfs de bedrading en verlichting wordt uit handen genomen!